Kuluttajansuoja Valon Huoneiden vastaanotolla
Valon Huoneiden hyvinvointiyrittäjä Hanna Kärävä-Holma tarjoaa toimitiloissaan osteopatiaa sekä homeopatiaa. Hoidossa ja palvelussa tulevat valitukset ohjataan kuluttajaviranomaiselle, jos ongelmaa ei saada sovittua palveluntarjoajan (Hanna Kärävä-Holman) ja asiakkaan välillä. Jos mielestäsi saamassasi palvelussa/hoidossa on virhe – eli palvelu ei vastaa sitä mitä olit ostanut, neuvottele ensin Hannan kanssa ja anna hänelle mahdollisuus korjata tilanne.
Ohjeet ristiriitatilanteissa
1. Ota yhteys Hannaan ja pyri neuvottelemalla ratkaisemaan asia.
Varmista Valon Huoneisiin ensi kertaa mennessäsi, että tiedät mitä ostamasi palvelun hintaan kuuluu ja mitä palvelua olet ostamassa. Hanna on tottunut kertomaan palvelustaan ja hinnoittelustaan, jos et ole sitiä lukenut hänen nettisivuiltaan. Vastaanottohinta sisältää tavallisimmin asiakkaan senhetkisen tilan arvion tekemisen ja tukihoito-suosituksen ja/tai hoidon tekemisen asiakkaalle. Vastaanottoaika ja hinta vaihtelee ostetun palvelun mukaan.
1.2 Tee kirjallinen reklamaatio
Jos palvelu ei vastaa sitä mitä olit ostanut, neuvottele aina ensin Hannan kanssa. Jos asia ei ratkea neuvottelemalla, tee kirjallinen reklamaatio Hannalle mahdollisimman nopeasti virheen jälkeen ja pyydä vastaus kirjallisena (sähköpostilla tai paperilla). Kirjoita selkeästi mikä palvelussa ei ollut niin kuin olisi pitänyt ja pyydä siihen kirjallinen vastaus Hannalta. Reklamaation teko-ohjeet löydät myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta www.kkv.fi, https://reklamaatioapuri.fi.
2. Ota yhteys ammatilliseen yhdistykseenhomeopaattisi ammatillisen yhdistyksen eettiseen toimikuntaan
Jos neuvottelu ei onnistunut osteopatiaan liittyvässä riitatilanteessa, ota yhteys osteopatialiittoon.
Suomen Osteopaattiliitto ry- Finlands Ostepatförbund rf
https://osteopaattiliitto.fi/
Hietalahdenranta 19, 00180 Helsinki
puh. 0207 199 590
Mikäli asia koskee homeopaattista hoitoa, voit ottaa yhteyttä homeopaattisi ammatillisen yhdistyksen eettiseen toimikuntaan. Eettinen toimikunta voi auttaa neuvottelemaan sovitteluratkaisun asiakkaan ja homeopaatin välillä. Lähetä eettiselle toimikunnalle kirjallinen reklamaatio, johon olet saanut homeopaatin kirjallisen vastauksen. Eettinen toimikunta vastaa sähköpostiisi mahdollisimman pian.
Homeopaattisi ammatillinen yhdistys on Suomen Homeopaatit Ry, www.homeopaatit.fi.
sähköposti: toimisto@homeopaatit.fi
3. Ota yhteys kuluttajaneuvontaan
Jos sovittelu ei onnistunut em. toimenpiteillä, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Halutessasi voit lähettää kirjallisen reklamaation suoraan kuluttajaneuvontaan, mutta toivomme, että silloinkin laitat reklamaation kopiona joko osteopatialiittoon tai homeopaatin ammatillisen yhdistyksen eettiselle toimikunnalle.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto – www.kkv.fi
Kuluttajaneuvonnassa voit asioida puhelimitse soittamalla numeroon 029 505 3050 (ma, ti, ke, pe klo 9–12, to 12–15), tarkista puheluiden hinnat www.kkv.fi sivuilta.
Sivuilta saat lisätietoa kuluttaja-asioista ja reklamaation tekemisestä.
4. Ota yhteys kuluttajariitalautakuntaan
Jos kuluttajaneuvonnan avulla sovittelu ei ole onnistunut voit ottaa yhteyttä kuluttajariitalautakuntaan, joka on puolueeton riidanratkaisija. www.kuluttajariita.fi Lautakunta antaa ratkaisusuosituksia kuluttajien ja yritysten välisiin oikeudellisiin riitoihin.
Kuluttajariitalautakunta on oikeusministeriön hallinnonalalla toimiva, tuomioistuinten ulkopuolinen vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin. Sen toiminta perustuu lakiin kuluttajariitojen ratkaisemisesta.
5. Jos saamasi palvelu on epäammattimaista etkä tiedä miten tilanteessa pitäisi edetä:
Epäammattimainen käytös
Mikäli kohtelu Valon Huoneissa asiakasta kohtaan ei ole ammattimaista tai ylittää soveliaisuuden rajat, ota yhteyttä osteopatialiittoon tai homeopatiayhdistyksen eettiseen toimikuntaan erityisesti silloin, jos kyseessä on arkaluontoiseksi kokemasi asia.
Epävarmat tilanteet
Jos mietit onko saamasi palvelu asiallista tai et tiedä miten tilanteessa pitäisi edetä, voit silloinkin kääntyä osteopatialiiton tai homeopatiayhdistyksen eettisen toimikunnan puoleen. Nämä tahot auttavat arvioimaan tilanteen ja tarpeen vaatiessa neuvottelemaan tai ohjaa tarvittaessa eteenpäin kuluttajaneuvontaan tai viranomaiselle.
Tarvittaessa asiakas ohjataan eteenpäin ottamaan yhteys asianmukaiseen viranomaiseen (kuluttaja-asiamies, lääkäri, poliisi).
Lisätietoa:
Kilpailu -ja kuluttajavirasto Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)
Kuluttajaneuvonta Kuluttajaneuvonta - Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)
-KKV toimintaohjeet kuluttajalle reklamaatioissa
Kuluttajansuojalaki Kuluttajansuojalaki 38/1978 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Kuluttajariitalautakunta Etusivu - Kuluttajariitalautakunta